به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امتحانات دانشآموزان در سال تحصیلی جاری بهصورت حضوری برگزار خواهد شد و دیگر خبری از برگزاری امتحانات به شیوه مجازی نیست!
آموزش مجازی بهشدت کیفیت یادگیری دانشآموزان را تحت تأثیر قرار داده و افت تحصیلی پنهان شکل گرفته است. در کنار آموزش مجازی، برگزاری امتحانات به شیوه مجازی با آسیبهای مختلفی همراه بوده است و طبق گفتههای مسئولان وزارت آموزش و پرورش حتی نمرات دانشآموزان در امتحانات مجازی رشد داشته است و در برخی موارد، میانگین نمرات بهطور غیرمنتظرهای رشد داشته و در برخی دروس رشد 5 تا 6 نمرهای را شاهد هستیم اما براساس ارزیابیهای انجام شده، یادگیری محقق نشده است.
با وجود نمرات بالای کسب شده در جریان امتحانات غیر حضوری در دو سال گذشته، میزان یادگیری بسیاری از دانشآموزان در جریان 20 ماه آموزش مجازی در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه تا 70 درصد افت کرده است.
غیرواقعی بودن نمرات دانشآموزان در فرایند امتحانات مجازی باعث شده است تا وزارت آموزش و پرورش از برگزاری امتحانات حضوری برای سال تحصیلی 1400-1401 خبر بدهد.
علیرضا کمرهای؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که امتحانات مجازی، قابل اتکا و اعتماد نیست و ارزشیابیهای حضوری برای تعیین سطح یادگیری دانشآموزان قابل اعتمادتر است.
با توجه به اینکه از نیمه آبانماه مدارس به سمت بازگشایی حضوری حرکت کردهاند و هر دانشآموز باید حداقل هفتهای یک روز از آموزش حضوری بهرهمند شود، بنابراین امتحانات هم حضوری برگزار خواهد شد.
با این وجود بسیاری از خانوادهها میگویند «آموزش حضوری در مدرسه فرزندشان آغاز نشده است یا اینکه فقط در هفته نخست آذر شاهد آموزش حضوری بودند» اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند امتناع مدارس از برگزاری آموزشهای حضوری و عدم حضور دانشآموزان حداقل به مدت یک روز در هفته، تخلف است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد: امتحانات مجازی قابل اعتماد نیست و تنها با برگزاری امتحانات به شیوه حضورری است که میتوان میزان یادگیری دانشآموزان را سنجید البته سطح دشواری سؤالات ممکن است توسط معلم تعدیل شود اما اینکه امتحانات غیرحضوری باشد، قطعاً اینگونه نیست.